maandag 5 augustus 2013

Kosten skates / skaten / wielen etc.

Allereerst de skates. Dit is natuurlijk heel persoonlijk, grote of kleine wielen, lage of hoge schoen, noem maar op. Een voorbeeld van skates en de daaraan gerelateerde kosten:
Aanschaf in September 2007: € 231. Na drie jaar de wielen en de lagers vervangen: € 90. Totaal dus € 321 over 6 jaar. Dit is € 53,50 per jaar. In een jaar zitten 7 skatemaanden. Per skatemaand kom je uit op € 7,64. Gemiddeld rijd ik 700 kilometer per jaar waardoor ik uitkom op 7,6 eurocent per verreden kilometer.
Dan nog iets omtrent wielen. Sommigen rijden op 110 mm hoge wielen. Momenteel rijd ik op 72 mm (nieuw waren zij 82 mm). Dit betekent dat mijn wielen vaker ronddraaien en dus meer toeren maken. De omtrek van mijn 72 mm wielen is: 226 mm, die van 110 mm is 345 mm. Mijn wielen draaien dus 1,52 x zo vaak rond.
Tenslotte: het meedoen met onze club is gratis. Er is geen sprake van contributie, wel wordt er verwacht dat je zo af en toe trakteert en/of als chauffeur optreed. Daarvoor krijg je natuurlijk wel gezelligheid, saamhorigheid en een stok achter de deur om te gaan skaten voor terug ;-)